Jak jezdit elektromobilem skoro zadarmo? Fotovoltaika vám to umožní!

Elektromobily mají oproti autům se spalovákem jednu obrovskou výhodu. Pokud si elektřinu vyrábíte sami, nejčastěji ve vlastní fotovoltaice, můžete velkou část roku jezdit v podstatě zadarmo. A ještě vám odpadne starost, co dělat s přebytky elektřiny v době, kdy hodně svítí a vy hodně vyrábíte. Do jaké míry dokáže běžná domácí fotovoltaika pokrýt nabíjení? A kdy se takové řešení skutečně vyplatí?

Jak funguje solární nabíjení elektromobilu?

Když máte na střeše fotovoltaickou elektrárnu, vyrobená elektřina nejprve pokrývá běžnou spotřebu vaší domácnosti. Jakmile výroba aktuální spotřebu převýší, vznikají přebytky, se kterými se dá naložit různými způsoby. Nejvýhodnější je ale vždycky využít je pro sebe a co nejvíc tím omezit odběr ze sítě. Pokud totiž přebytky do distribuční sítě prodáváte, obvykle dostanete nižší cenu, než za kterou vám elektřinu běžně dodává váš dodavatel. 

Elektromobil je skvělý způsob, jak nevyužitou elektřinu ze solární elektrárny vytěžit na maximum. A je potřeba říct, že i když máte solární systém opravdu dobře navržený, nějaké přebytky vám budou během slunečných dní vznikat téměř jistě. 

  • Jakmile výroba převýší spotřebu vaší domácnosti, byla by škoda přebytečnou elektřinu nevyužít. 

  • Domácí wallbox, neboli dobíječka, se dá napojit přímo na fotovoltaický systém a dobije váš elektromobil rychleji, než běžná zásuvka. 

  • Protože domácnost má z hlediska spotřeby vyrobené elektřiny vždycky přednost, nemusíte se bát, že by elektroauto nějak omezovalo její chod.

  • Pokud auto připojíte ve správný čas, nabíjí se prakticky zdarma a přebytečná energie nepřijde nazmar.

Nezůstávejte pozadu! Elektromobilita funguje, tak naskočte!

Z celkového počtu 37 120 nových osobních aut, která se v Česku registrovala během ledna a února 2025, bylo 1 718 elektromobilů. Z hlediska podílu na celku je to meziroční nárůst o o 86,3 %! Ještě do 30. 6. 2025 v Praze s elektromobilem zaparkujete zdarma na modrých zónách, jako řidič elektromobilu neplatíte za dálniční známku. A pokud máte na střeše domu soláry, můžete jezdit většinu roku prakticky zadarmo. Ozvěte se nám a my vám pomůžeme najít to pravé auto přesně pro vás, zařídíme zkušební jízdu, a když si to sedne, zajistíme všechno kolem koupě auta.

Kolik toho ujedete skoro zadarmo?

Průměrná spotřeba elektromobilu se pohybuje mezi 13–18 kWh na 100 km

  • Pokud denně ujedete 30 km, spotřebujete přibližně 5 kWh elektřiny.

  • To odpovídá hodinové výrobě fotovoltaické elektrárny o výkonu 5 kWp za slunečného dne.

  • V letních měsících, kdy solární panely pracují na plný výkon, dokáže fotovoltaika pokrýt většinu spotřeby elektromobilu. 

Například během června a července vyprodukuje 5kWp elektrárna až 30 kWh denně, což by stačilo k nabití elektromobilu na víc než 200km cestu každý den. Pokud tedy auto přes den stojí doma a je připojené k nabíječce, může se nabíjet téměř úplně zadarmo.

V zimních měsících (listopad–únor) je situace samozřejmě trochu jiná. Kvůli kratším dnům a častějšímu zatažení výroba elektřiny klesá, což znamená, že budete častěji odebírat elektřinu ze sítě. Přesto lze díky solární elektrárně pokrýt až 50–70 % ročního nájezdu elektromobilu. To u průměrného ročního nájezdu 15 000 km znamená až 10 000 km zdarma.

Solární nabíjení elektromobilu je tedy skvělým způsobem, jak snížit náklady, ale v zimním období se bez elektrické sítě neobejdete. Klíčem k maximálním úsporám je správné načasování nabíjení a chytré řízení spotřeby energie.

Jaké jsou limity solárního nabíjení elektromobilu?

Aby bylo nabíjení elektromobilu z fotovoltaiky efektivní, musí být auto doma právě v době, kdy elektrárna vyrábí nejvíc elektřiny – tedy přes den. Vyrobenou elektřinu je totiž potřeba okamžitě taky spotřebovat. Nicméně i situace, kdy je vůz většinu dne mimo domov, má řešení. Je jím baterie připojená k fotovoltaice, do které se elektřina ukládá. Ta sice nebývá automatickou součástí solární elektrárny, je ale rozumné si ji pořídit.

V případě, že auto můžete nabíjet v době, kdy elektrárna vyrábí, máte každopádně velikou výhodu. Každý přenos energie z panelů do domácí baterie a následně do elektromobilu totiž způsobuje ztráty 20–30 %. Dalším faktorem je kapacita baterie – zatímco domácí úložiště obvykle pojme 5–15 kWh, baterie elektromobilu má 40–100 kWh. Domácí baterie tedy není primárně určena k nabíjení auta, ale spíše k pokrytí spotřeby domácnosti v době, kdy zrovna nevyrábíte - večer nebo ve dny, kdy míň svítí sluníčko. 

Pro nejlepší využití solární energie je tedy klíčové, aby byl elektromobil v době výroby připojený k nabíječce. To se v praxi nejlépe podaří lidem, kteří pracují z domova, mají možnost auto přes den parkovat poblíž domu nebo prostě doma tráví většinu dne.

Wallbox – klíč k efektivnímu nabíjení

Aby bylo solární nabíjení co nejefektivnější, je důležité mít vhodnou dobíjecí stanici, která se dokáže přizpůsobit výrobě energie. Chytrý wallbox je zařízení, které automaticky reguluje výkon nabíjení tak, aby využilo co nejvíce solární elektřiny a minimalizovalo odběr ze sítě.

Běžné nabíjení elektromobilu probíhá buď přes klasickou zásuvku, nebo přes wallbox. Klasická zásuvka sice funguje, ale nabíjení trvá dlouhé hodiny a často dochází ke ztrátám. Chytrý wallbox naproti tomu dokáže:

  • Maximalizovat využití vlastní elektřiny – eliminuje potřebu nakupovat elektřinu ze sítě.

  • Optimalizuje spotřebu napříč domácností – sleduje celkovou spotřebu a nedovolí nabíjení na úkor jiných spotřebičů.

  • Zvýšit efektivitu nabíjení – umožňuje nabíjet rychleji a s menšími energetickými ztrátami.

Cena chytrého wallboxu se pohybuje mezi 15 000–30 000 Kč, ale díky dotacím z programu Nová zelená úsporám lze na jeho pořízení získat příspěvek až 15 000 Kč.

Vyplatí se to tedy?

Vyplatí se, pokud:

  • Máte nebo plánujete fotovoltaiku a chcete snížit náklady na provoz auta. 

  • Máte možnost nabíjet auto přes den - přes víkend, v týdnu jste na home office nebo prostě doma trávíte většinu dne. 

  • Pořídíte si chytrý wallbox, který maximalizuje využití solární energie.

Nevyplatí se, pokud:

  • Vaše auto je většinu dne pryč a nemáte domácí baterii pro uložení energie.

Deset nejlevnějších elektromobilů v Česku

Nezávazná poptávka vozu

Petr Ledvina

Specialista prodeje

Jsem tu jen pro vás! Společně probereme výběr auta, zařídím vám testovací jízdu, pomůžu s výkupem vašeho stávajícího vozu a nakonec zajistím předání nového elektromobilu.

Odesláním tohoto formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.