(Ne)smysly o elektromobilitě: Zima a boj o šťávu

Norsko... Nádherná země, kde se průměrná roční teplota pohybuje jen kolem 8 °C. A třebaže má pětkrát větší země než Česko členitý terén s dlouhými úseky odlehlých silnic, třebaže není zrovna ideálním místem pro jízdu elektromobilem, přesto je tato nejsevernější země kontinentální Evropy naprostým unikátem v používání vozidel s nulovými lokálními emisemi. Má to všechno logiku?

Norové prostě musí mít svoji kávu (146 litrů na osobu za rok), svoje mléko (120 litrů na osobu za rok) a svoje limonády (125 litrů na osobu za rok). Prostě musí. Pro 101 důvodů jde o jednu z nejbohatších, nejšťastnějších a nejčistších zemí světa s nejvyšší úrovní života – a díky dotacím i elektromobilní Eldorado. Jedním dechem je ale potřeba dodat, že k tomu všemu mají Norové taky svoje „rekkevideangst“ – něco jako nervy z dojezdové vzdálenosti. Tahle krásná země za nás všechny zkouší, jak to s těmi elektroauty v zimě s nočními mrazy kolem -14°C doopravdy je. Tak si o tom pojďme dneska něco říct. 

Kalkulátor dojezdu

Baterkám chlad nesvědčí. To je fakt. Trvá dlouho, než se bateriový systém zahřeje. Nějakou chvilku taky zabere, než se auto vrátí k obvyklé spotřebě,.

„Obecně platí následující pravidla: Mráz kolem minus deseti stupňů sníží provozní dojezd zhruba o třetinu ve srovnání s letním počasím a silný mráz (minus 20 stupňů a víc) až o polovinu,“ říká finský konzultant Vesa Linja-aho pro agenturu AFP. 

Ideální provozní teplota se pohybuje mezi 15 a 35 °C. Abyste si dokázali představit, jak se elektroauto v různých provozních podmínkách, někteří výrobci nabízejí kalkulátory dojezdu - můžete si je vyzkoušet třeba u značky Škoda. Právě kalkulačka Škody pracuje s několika jízdními scénáři, které na pozadí počítají s variabilitou jízdních podmínek:

  • roční období, 

  • prostředí jízdy, 

  • styl jízdy,

  • obsazení vozu. 

Třeba u Enyaqu Tour 85 se rozptyl dojezdu pohybuje od 267 po 578 km. V testech několika elektromobilů jsme si údaje z kalkulačky ověřovali a sedí poměrně spolehlivě.

Dojezd se dá prodloužit a přesně monitorovat

Některá auta dokážou prodloužit dojezd díky tepelnému čerpadlu, které se dodává na přání zákazníka. Patří mezi ně například Volvo XC40 Recharge Twin. Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC sice čerpadlem nedisponuje, zato má takové systémy a počítače, které dojezd dost přesně ukazují. Skvělý přehled díky nim máte taky o spotřebě, umí pročítávat trasy a nabízejí nabíjecí stojany. To je ale dnes už vcelku běžné - u řady elektroaut na integrované mapě vidíte všechny dobíječky v okolí, včetně jejich výkonu a dostupnosti. 

Výkyvy počasí kapacitu baterie neovlivňují, trpět může dojezd

Poslední, čemu se v tomto článku budeme věnovat, je jeden poměrně rozšířený mýtus. Pokud jste taky zaslechli, že se kapacita baterie snižuje, pokud je auto celoročně vystavené výkyvům počasí (horku nebo naopak mrazu), není to pravda. Pokud nemáte garáž nebo auto, které můžete na jízdu připravit temperováním, počasí může snížit jeho dojezd. Elektroauta zkrátka dávají smysl i v náročnějších podmínkách zimy, jen je potřeba počítat se specifiky jejich provozu a adekvátně tomu plánovat.