Hoří elektromobily méně než spalovací auta? Podívali jsme se na to, co říkají data
15. 5. 2025

Hořící elektromobily jsou oblíbeným tématem diskusí i médií. Fotografie a záběry hořících vozidel přirozeně vzbuzují otázky o bezpečnosti. Statistická data však ukazují odlišnou realitu. Elektromobily mohou hořet, to ano, ale mnohem méně často než jejich spalovací kolegové.

A co čísla?
Elektromobily jsou kvůli bateriím pod drobnohledem – mediálním i regulačním. Každý incident přitahuje pozornost, i když jde v kontextu celkového počtu vozů o výjimečné případy.
Podle analýzy společnosti Auto InsuranceEZ, která čerpá z dat amerického Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB) a Úřadu pro dopravní statistiku (BTS), vykazují nejvíce požárů na 100 000 prodaných vozů hybridní automobily. Ty totiž kombinují rizika spalovacích motorů (palivové netěsnosti) s riziky vysokonapěťových baterií, které jsou typické pro elektromobily.
Na druhém místě jsou benzinová auta a až za nimi elektromobily, u kterých připadá pouze 25 požárů na 100 000 vozidel. Přestože jsou tyto události mediálně velmi viditelné, v praxi jde o relativně vzácný jev.
Když mluví data
Jedním z nejspolehlivějších zdrojů informací o požárech elektromobilů je australský institut EV FireSafe, který od roku 2010 eviduje pouze potvrzené případy požárů trakčních baterií. Počítají pouze ty, které lze doložit alespoň dvěma nezávislými zdroji.
Do června 2024 institut zaznamenal 511 případů tzv. „thermal runaway“, tedy tepelných úniků vedoucích k požáru baterie. Pro Českou republiku bohužel neexistují srovnatelná data přímo pro elektromobily, ale určitou představu si můžeme udělat z údajů Hasičského záchranného sboru. Ten ročně eviduje přes 2 000 požárů vozidel se spalovacím motorem, což znamená, že během tří měsíců v Česku shoří přibližně stejně aut, jako za 14 let celosvětově kvůli tepelným únikům v bateriích elektromobilů.
Je ale třeba vnímat kontext – většina požárů spalovacích vozů se týká starších aut, zatímco elektromobily jsou na trhu teprve krátce a mají nižší průměrné stáří. Výrazný nárůst elektromobility navíc nastal až v posledních pěti letech, což vysvětluje i nižší absolutní čísla v dřívějších statistikách.
Co vlastně může hořet a proč?
Baterie v elektromobilech pracují s vysokým napětím a obsahují elektrolyt, který může být za určitých okolností hořlavý. To ale neznamená, že by se samy od sebe vzněcovaly.
K požáru musí dojít ke kombinaci specifických okolností, jako je vážné mechanické poškození, dlouhodobé přehřátí nebo vzácná výrobní vada. V takovém případě může nastat tzv. tepelný únik (thermal runaway) – řetězová reakce, při níž se teplota baterie rychle zvyšuje.
Moderní elektromobily jsou na podobné situace připraveny. Výrobci instalují senzory, chladicí systémy, pevné kryty článků i ochrany proti zkratu, které významně snižují riziko vznícení. Díky tomu zůstává pravděpodobnost požáru i při běžném provozu velmi nízká.
Bezpečnost jde ruku v ruce s vývojem
Za nízkým výskytem požárů nestojí náhoda, ale technologický pokrok. Automobilky investují do vývoje baterií, které jsou výkonnější a bezpečnější. Jedním z trendů jsou solid-state baterie – články s pevným elektrolytem, které minimalizují riziko vznícení i při poškození.
Tyto baterie jsou navíc lehčí, energeticky hustší a recyklovatelnější. Zatím se testují v prototypech, ale v příštích letech se očekává jejich širší nasazení. Na jejich vývoji pracují Toyota, BMW, Volkswagen či Hyundai, ale i startupy jako QuantumScape, Solid Power a ProLogium.
Bezpečnostní inovace se však netýkají jen samotných baterií. Například automobilka Kia vybavila svou továrnu na Slovensku systémem CRISTANINI WJFE 300, který slouží k hašení lithium-iontových baterií pomocí vysokotlaké vodní mlhy. To potvrzuje, že výrobci řeší bezpečnost elektromobilů komplexně – od konstrukce článků až po krizové zásahy.
Hašení akumulátorů
Zatímco u benzinových aut bývá hlavní příčinou požáru únik paliva nebo zkrat, u elektromobilů jde nejčastěji o přehřátí a poškození bateriových článků. Požáry samotné baterie tvoří zhruba 40 % všech požárů elektromobilů.
Ačkoliv elektromobily hoří méně často, jejich hašení bývá technicky náročnější. Požár baterie si často vyžádá dlouhé chlazení vodou, přičemž spotřeba vody může dosáhnout 30 až 40 m³. Navíc existuje riziko, že se článek baterie znovu samovolně vznítí i několik hodin po zásahu, což vyžaduje nepřetržité sledování a specializovaný přístup hasičských jednotek.
Elektromobily opravdu hoří méně než vozy se spalovacím motorem. Ale když už vzplanou, zásah bývá složitější, delší a technicky náročnější. Elektromobilita tak nepřináší jen výhody pro klima a provozní náklady, ale také nové výzvy pro hasiče, infrastrukturu i samotné výrobce.