Škoda Enyaq: Elektrizující záležitost

Už čtyři roky Enyaq iV dokazuje, že je pro Mladou Boleslav opravdu stěžejním autem. Byl a je první sériovou škodovkou na bázi modulární platformy pro elektromobily. Byl a je novou vlajkovou lodí značky s absolutní prioritou v čipové krizi. A fakt, že drží druhou příčku mezi nejregistrovanějšími elektroauty v Česku dokazuje, kolik příznivců si mezi řidiči našel.

Hit mezi elektromobilisty postavený na modulární platformě VW

Škoda Enyaq vychází z jedné koncernové platformy MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten), jejíž největší výhodou je flexibita. Díky této architektuře mohou značky v koncernu VW svoje elektromobily stavět jako Lego. A tak MEB využívá Audi Q4 e-tron, Cupra Born, VW ID.3 i VW ID.4 i právě Škoda Enyaq. Jako všechno na světě má taky společná platforma svoje výhody i nevýhody. Pozitivní je, že se auta dají vzájemně velmi snadno porovnávat. Negativem naproti tomu jsou jejich hodně podobné technické parametry a jízdní vlastnosti. Trochu přicházíme o rozmanitost.

Enyaq je už čtyři roky hitem, a když si člověk sednete za jeho volant, musí uznat, že oprávněně. V čem si můžete u Enyaqa vybírat? 

  • Dva typy karosérie

  • Dvě možnosti co do kapacity baterie

  • Čtyři výkonové stupně

  • Pohon zadních nebo všech kol s jedním nebo dvěma elektromotory

Masivní bateriové moduly

Energie, která Enyaqa pohání, pochází z vysokonapěťových baterií uložených v podlaze mezi přední a zadní nápravou. „Jsou zhruba půl druhého metru dlouhé a váží v závislosti na zvolené kapacitě mezi 350 a 500 kg. Jejich vývoj i výroba probíhá v koncernu Volkswagen a představují naprostou špičku mezi akumulátory,“ říká Catherine Lee Oppenheimerová, vývojová inženýrka trakčních baterií společnosti Škoda Auto.

Platforma MEB může mít v podstatě libovolné rozměry pro využití v různých typech vozů. Nicméně u škodovky se používá jen jedna velikost a do rámu lze naráz osadit až 12 bateriových modulů, z nichž každý obsahuje 24 lithium-iontových článků. Jejich základním stavebním prvkem je buňka, kterou si můžete představit jako kovový pás, vážící 1 073 g. V maximální konfigurací mají použité baterie celkovou kapacitu až 82 kW, z čehož je 77 kWh opravdu využitelných. Součástí konstrukce a hmotnosti je i systém chlazení včetně managementu baterie a samozřejmě konektory.

Kapacita baterie - je libo 62 nebo 82 kWh? 

Základní verzí je Enyaq iV 60 o výkonu 132 kW s maximálním točivým momentem 310 Nm. Jeho lithium-iontová baterie má kapacitu 62 kWh z nichž využitelných je 58 kWh. To mu zaručuje dojezd více než 400 km při kombinované spotřebě 15 – 18 kWh/100 km (77 - 186 Kč, detail výpočtu spotřeby).

Výkonnější verzí je pak Enyaq iV 85 s 210 kW a maximálním točivým momentem 545 Nm. Jeho baterie má kapacitu 82 kWh, využitelných je 77 kWh. S tímhle autem ujedete až 566 km na jedno nabití. Právě model iV 85 jsme testovali se spotřebou kolem 18 kWh/100 km. To je výborná hodnota na auto s hmotností 2,3 tuny. Spotřebě totiž výrazně pomáhá rekuperace. Tři jízdní režimy umožňují v některých chvílích ušetřit až 75 kWh. A když Enyaqa poznáte blíž, se stupněm 3 můžete 90 % jízdy používat jen plynový pedál. Pak stačí už jen dobře předvídat dopravu a auto brzdí samo – a zároveň tím nabíjí baterky. Právě tohle je mezi elektroauty hodně výjimečné a Enyaq to umí skvěle. 

Na vrcholu je pak čtyřkolka Enyaq 85x se dvěma motory:

  • vzadu synchronní elektromotor s permanentními magnety,

  • vpředu asynchronní elektromotor.

Ve variantě Enyaq 85x RS akceleruje tohle elektroauto za 5,5 sekundy.

Inovativní materiály, kam oko dohlédne

Enyaq iV není eko-autem jen svým pohonem. U designové varianty Lodge tvoří potahy sedadel ze 40 procent přírodní vlna, která je certifikovaná podle přísných požadavků Woolmark Company. Zbývajících 60 procent látky je polyester, získaný z recyklovaných PET lahví. Potahy mají unikátní povrch a zajišťují klimatickou pohodu při sezení. 

Také u kůže dbá automobilka na udržitelnost. Verze ecoSuite se pyšní kůží v barvě koňaku vyrobenou bez použití chemikálií. Namísto nich se pro její vyčinění používá extrakt z listů olivovníku. Oddělení Technického vývoje Škody společně s Technickou univerzitou v Liberci vyvinulo materiál, který tovří charakteristický design interiéu vozu. Jeho základem je nadrobno rozkrájená cukrová řepa, kterou mladoboleslavská automobilka odebírá z nedaleké obce Dobrovice. Další udržitelný materiál získává z traviny rodu ozdobnice, jejíž vlákna se po zpracování použít například pro obložení dveří. 

Bezpečí především

Nakonec je potřeba říct, že dnešní elektroauta jsou maximálně bezpečná a Enyaq není výjimkou. Baterie je uložená v podvozku odolném proti nárazu, který ji zároveň chrání proti deformaci. A když už ke kolizi dojde, elektrické komponenty se během milisekund automaticky odpojí od baterie, takže přestanou být pod napětím.

Zajímá vás, jak je to s elektromobily v zimě? Přečtěte si náš další článek.