Dobíjecí infrastruktura v Česku: Jak se během dekády proměnila dostupnost pro elektromobily
15. 7. 2025

Když se před deseti lety objevily na českých silnicích první elektromobily, pro mnohé to byla exotika. I když lákaly tichým chodem a nízkými provozními náklady, měly před sebou jednu zásadní překážku – dobíjecí stanice prakticky neexistovaly. V roce 2011 jich bylo v celé republice okolo deseti.
Dnes už je to jiná písnička. Dobíjecí stanice přibývají, výkon stoupá a síť se rozrůstá i mimo městská centra. Jak rychle se to děje? A jak si Česko stojí v porovnání s okolními státy?

Od první zásuvky po stovky stanic
První veřejné dobíječky byly spíš symbolické. Objevily se kolem roku 2011 – pár pomalých AC stojanů v Praze a Brně. Elektromobilisté tehdy jeli hlavně na domácí zásuvku a dlouhé cesty znamenaly dobrodružství s plánováním.
Zlom přišel po roce 2018. Do hry vstoupily energetické firmy jako ČEZ, PRE a E.ON, přidaly se i obchodní řetězce. Síť se začala rozrůstat, přibyly rychlonabíječky a stát rozjel podporu z evropských fondů.
Růst v číslech
Za posledních pět let se síť zčtyřnásobila. Nejde ale jen o počet – důležitý je i výkon. V roce 2024 už přes 6 % dobíjecích bodů v Česku zvládá rychlé nabíjení nad 150 kW.
Rok | Počet veřejných dobíjecích bodů | |
---|---|---|
2011 | 10 | První pilotní stojany v Praze a Brně |
2015 | 150 | Hlavně pomalé AC stanice, velmi řídká síť |
2018 | 450 | Nástup rychlonabíječek, vstup velkých hráčů |
2020 | 1 200 | Podpora z fondů EU, vstup řetězců jako Lidl a Kaufland |
2021 | 1 500 | Rozšíření v regionech, podpora PRE a E.ON |
2023 | 4 000 | 4 187 veřejných dobíjecích bodů na 2 287 stanicích, což představuje meziroční nárůst o 58 % oproti konci roku 2022 |
2024 | 5 100 | Přes 500 bodů s výkonem nad 150 kW. |
2025 | 5 400+ | Důraz na rychlost, spolehlivost a výstavbu podél hlavních tahů |
(Zdroje: MPO, EAFO, Čistá doprava, CDV)
Jak je na tom Česko dnes?
Podle dat Ministerstva průmyslu a obchodu z března 2025 je v provozu více než 5 400 veřejných dobíjecích bodů na 3 072 stanicích. Nejvíce jich najdete ve městech a podél hlavních dálnic. V Praze je například přes 1 100 bodů, z toho drtivou většinu provozuje PRE.
Na jednu veřejnou dobíjecí stanici dnes připadá přibližně 5 až 6 elektromobilů, což je lepší než průměr v EU. Přesto má česká síť stále co dohánět – zejména mimo města, v menších obcích a na venkově, kde je dostupnost často omezená.
Evropský kontext
V celé Evropské unii je aktuálně k dispozici více než 650 000 veřejných dobíjecích bodů pro přibližně 5 milionů elektromobilů.
Česko má přibližně 36 364 registrovaných elektroaut (k 31. prosinci 2024) a zhruba 5 184 veřejných dobíjecích bodů. To znamená, že na jeden dobíjecí bod připadá v průměru asi 7 elektroaut. Tento poměr nás řadí na 14. místo mezi zeměmi Evropské unie – hned za Řecko a před Maďarsko.
Zajímavostí ale je, že patříme mezi špičku v rychlosti nabíjení. Česká republika má třetí nejvyšší podíl ultrarychlých stanic s výkonem nad 150 kW hned po Lotyšsku a Chorvatsku.
Kam míříme dál?
Nabíjecí infrastruktura se v posledních letech výrazně posunula. Podél hlavních tahů teď přibývají výkonné stanice s výkonem 150 kW a více, které zvládnou nabít většinu aut za pár desítek minut. Síť se rozšiřuje i díky novým evropským pravidlům, která určují, že rychlé nabíječky musí být dostupné pravidelně po celé dálniční síti, ideálně každých 60 km.
Velcí hráči už reagují:
ČEZ plánuje mít do konce 2025 přes 1 000 stojanů, z toho každá pátá stanice bude ultrarychlá.
PRE posiluje hlavně ve městech.
E.ON letos investuje 750 milionů Kč do výstavby 271 nových stanic ve více než 80 lokalitách.
Zároveň roste zájem o nabíjení doma a v práci. Nabíječky se učí spolupracovat s chytrými sítěmi a nejrychlejší „hyperchargery“ zvládnou dobít elektromobil do 20 minut.
Pro rozvoj dobíjecí infrastruktury je tak zásadní nejen legislativa EU, ale také spolupráce mezi vládou a hlavními provozovateli energetických sítí. Investice do výstavby, digitalizace a výkonových upgradů dnes určují tempo, kterým se elektromobilita v Česku posouvá kupředu.