Život s elektromobilem: Každodenní dojíždění z Říčan

Mnoho lidí si život s elektromobilem zatím neumí představit. My v Bezemisi.cz s ním ale máme bohaté zkušenosti, které jsme pro vás zpracovali do několika modelových příkladů. Tohle je první z nich.

Seznamte se s Petrem, osmačtyřicetiletým majitelem elkektromobilu, který bydlí v Říčanech v rodinném domě po rodičích. Na střeše má fotovoltaiku a v technické místnosti baterie pro ukládání přebytků z výroby. Solární elektrárnu si pořídil s využitím dotací. Jezdí Škodou Enyaq. 

Pojďme se teď během pár minut společně podívat na to, jak mu elektroauto slouží a kolik ho jeho provoz stojí.

7:00 – Plná baterie a ranní káva

Budík zvoní, venku svítá. V garáži čeká Škoda Enyaq 85, s plně nabitou baterkou díky fotovoltaice na střeše. Auto se přes noc dobilo z baterií solární elektrárny na 100 %, což znamená dojezd kolem 550 km, v zimě o něco méně. Pokud je to potřeba, auto má už před jízdou příjemně vyhřátý interiér. Energie na topení se přitom nečerpá z baterie, ale z domácí sítě.

8:00 – Cesta do Prahy

Petr to má do kanceláře na Pankráci 24 km, cesta mu běžně zabere 30 až 40 minut. Díky rekuperaci, tedy brzdění elektromotorem, se část energie vrací zpět do baterie, takže spotřeba na trase do města se pohybuje kolem 16 kWh/100 km. Parkuje v podzemních garážích s nabíječkou, kde může auto přes den pomalu dobíjet výkonem 11 kW. To ale většinou není potřeba, protože už z domova vyjíždí s dostatečně nabitou baterií. Může tak zaparkovat kdekoliv, aniž by musel hledat místo u dobíječky.

17:30 – Zpátky domů, večerní nabíjení

Cesta zpět je podobně dlouhá, ale odpolední hustý provoz dává vyniknout výhodám adaptivního tempomatu a asistované jízdy. Spotřeba na zpáteční cestě se pohybuje kolem 18 kWh/100 km, zejména kvůli častějšímu zrychlování při předjíždění. Doma Petr auto připojí k nabíječce napojené na domácí solární systém. V létě se většina energie na nabíjení čerpá z fotovoltaiky – buď přímou spotřebou vyráběné elektřiny, nebo z elektřiny uložené v baterii. V zimě se auto dobíjí v rámci nízkého tarifu za o něco nižší cenu.

Týdenní provoz a náklady

Petr v průměru najede kolem 350 km - 5x do práce + víkendové výlety. Spotřeba jeho Škody Enyaq se pohybuje okolo 17 kWh/100 km, což znamená týdenní odběr přibližně 60 kWh.

  • Domácí nabíjení (fotovoltaika + noční tarif ČEZ)2,50 Kč/kWh

  • Celkové náklady: 60 kWh × 2,50 Kč = 150 Kč/týden

  • Měsíční náklady na provoz se tak pohybují okolo 600 Kč

Pokud by Petr dobíjel výhradně u veřejných rychlonabíječek s cenou 13–18 Kč/kWh (například při dlouhých služebních cestách), těch 350 km by ho vyšlo minimálně na 800 Kč týdně.

Nabíjení: Kde a jak často?

  • Doma (fotovoltaika + noční proud)80 % nabíjení

  • V práci (AC nabíječka 11 kW)15 % nabíjení

  • Rychlonabíječky (Ionity, ČEZ, PRE, Lidl, Kaufland)5 % nabíjení, spíše výjimečně na delších cestách

Na běžné ježdění stačí auto dobíjet 2x týdně. Pokud jde o delší cesty, ideální jsou rychlonabíječky s výkonem až 135 kW, u kterých se Enyaq dobije na 80 % za pouhých 30 minut.

Servis a údržba

Elektromobil má levnější provoz i údržbu. Co (ne)bylo potřeba během posledních dvou let?

Neměníte olej, protože ho elektromobil nepotřebuje.
Brzdové destičky a kotouče se díky rekuperaci opotřebovávají výrazně méně než u auta se spalovákem.
Filtr klimatizace byl v Petrově případě jedinou položkou, kterou musel vyměnit. Stálo ho to cca 800 Kč.
Zimní pneumatiky potřebuje každé auto, elektromobily nejsou výjimkou. 

Celkově vyšla roční údržba kolem 2 000 Kč, což je oproti běžným spalovacím autům výrazně méně. Jako řidič elektromobilu Petr navíc ušetří za dálniční kupon a parkování po Praze. S předchozím autem přitom daly tyhle položky dohromady i několik tisíc korun ročně. 

Dlouhé cesty? Bez problémů

Petr občas jezdí na Moravu, což je zhruba 300 km. Pokud potřebuje dobít, využívá během těchto cest dobíjecí síť PRE nebo ČEZ, od obou společností má čipy. Půlhodinové nabíjení ho vyjde přibližně na 400 Kč. Nepředplácí si žádný měsíční paušál, protože takto dobíjí spíše výjimečně.

Jak se Petrovi žije s elektromobilem? 

Pozitiva:

Levný provoz – díky fotovoltaice ho měsíční „palivo“ stojí kolem 600 Kč.
Tichá a pohodlná jízda – skvělý podvozek, komfort, minimální hluk.
Nízké náklady na servis – téměř žádné opotřebení.
Rychlé nabíjení na delších cestách – 30 minut a můžete jet dál.
Dostatečný dojezd – 500+ km na jedno nabití, v zimě kolem 400 km.

S čím je potřeba počítat:

V zimě je reálný dojezd menší - cca 400 km místo 550 km.
Veřejné dobíjení je dražší než domácí.
Při opravdu dlouhých cestách je potřeba plánovat zastávky.

Pro Petra je elektromobil ideálním řešením každodenního dojíždění. Potvrzují to nejen čísla, ale i jeho zkušenosti z reálného provozu. Velkou výhodou je možnost dobíjení doma a z fotovoltaiky. Oproti svému předchozímu benzínovému vozu má až čtyřikrát nižší provozní náklady a za údržbu prakticky nic neutratí.